Jak rozpoznać zużyte opony?

Ważne jest, aby wiedzieć, jak rozpoznać zużyte opony. Jeśli kupujesz używany samochód lub go użytkujesz, najlepiej sprawdzić, czy opony nie są zużyte. Musisz być ostrożny, ponieważ opony mogą powodować problemy z bezpieczeństwem.

Opony to jeden z najważniejszych elementów samochodu. Są jedynym elementem, który ma kontakt z podłożem i mają znaczący wpływ na to, jak dobrze Twój samochód radzi sobie w zakrętach, hamowaniu i przyspieszaniu. Wpływają również na zużycie paliwa, który może być ważnym czynnikiem dla osób, które dużo jeżdżą.

Opony samochodowe występują w wielu różnych rozmiarach i kształtach. Rozmiar opony będzie zależał od tego, jaki rodzaj pojazdu posiadasz i jaki rodzaj jazdy najczęściej wykonujesz. Niektóre opony zaprojektowano z myślą o lepszej przyczepności na śniegu i lodzie, podczas gdy inne zapewniają lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni. Opony mają również różne wzory bieżnika do różnych celów.

Sprawdzenie bieżnika zużytej opony

Sposobem sprawdzenia zużycia opon jest sprawdzenie głębokości bieżnika. Żywotność opony samochodowej zależy od głębokości bieżnika, która jest mierzona w milimetrach. Zużytą oponę można rozpoznać, sprawdzając głębokość bieżnika. Jeśli jest mniejsza niż 1,6 mm, to czas na wymianę opony.

Wskaźnik TWI

Wskaźnik zużycia opon TWI został wynaleziony pod koniec lat 90. Wskaźnik zużycia opon TWI został zaprojektowany tak, aby wykrywać, kiedy opona osiąga określony poziom zużycia, aby można ją było wymienić, zanim ulegnie awarii lub spowoduje wypadek. Można go znaleźć na każdej oponie w postaci przedziałka, który podpowiada nam czy opona jest już pozbawiona bieżnika w maksymalnym stopniu. Nie powinniśmy jeździć na łysych oponach, ponieważ może to prowadzić do wypadków jak i również możemy zostać ukarani mandatem przy zatrzymaniu przez policje.

Nierównomierne zużycie opon

Istnieje kilka prostych sposobów na rozpoznanie zużytych opon. Jednym ze sposobów jest sprawdzenie nierównomiernego zużycia bieżnika opony. Dzieje się tak, gdy jedna strona bieżnika zużywa się szybciej niż druga i można to zobaczyć jako wzór ukośnych linii w poprzek opony.

Jazda z takimi oponami to niebezpieczna praktyka, która może mieć druzgocące konsekwencje, takie jak zwiększone zużycie opon, zwiększone zużycie paliwa i możliwość wybuchu opony. Należy dokonywać okresowych przeglądów pojazdów na stacjach diagnostyki w celu sprawdzenia od spodu pojazdu, czy opony od wewnętrznej części nie są nadmierne zużyte.

Zużyta opona - Rozpoznanie innych uszkodzeń

Innym sposobem stwierdzenia, czy opony są zużyte, jest spojrzenie na ścianki boczne opony. Jeśli widzisz:

  • nitkę w oponie lub bąbel,
  • odchodzący bieżnik,
  • sparciałą gumę,
  • pęknięcie lub przetarcie.

pilnie udaj się do wulkanizatora, bo czas na nową!

Wymiana opon w zależności od sezonu

Opony sezonowe stają się coraz bardziej popularne, ponieważ są trwalsze i tańsze niż opony całoroczne. Opony te można użytkować nawet przez trzy miesiące, co jest wystarczającym czasem na sezon zimowy.

Opony zimowe są specjalnie zaprojektowane do pracy w niskich temperaturach. Mają bardziej miękką mieszankę gumową, która dobrze trzyma się śniegu i lodu. Wzór bieżnika został zaprojektowany tak, aby odprowadzać wodę z opony, zapewniając lepszą przyczepność na mokrych nawierzchniach.

Z drugiej strony opony letnie mają twardszą mieszankę gumową i mniej bieżnika, aby zmniejszyć wagę opony. Dzięki temu są bardziej odpowiednie na upalne dni, kiedy istnieje mniejsze prawdopodobieństwo opadów deszczu lub śniegu.

Podczas wymiany opon mamy najlepszy moment na zapoznanie się z ich stanem.