Przegląd techniczny przeprowadzany jest w stacjach kontroli pojazdów (tzw. stacje diagnostyczne), które są uprawnione do wykonywania tego rodzaju badań. Przegląd techniczny polega na ocenie stanu technicznego wszystkich elementów, które wpływają na bezpieczeństwo i sprawność pojazdu.
Przegląd techniczny składa się z dwóch części: wizualnej i diagnostycznej. W części wizualnej sprawdzana jest między innymi poprawność numerów rejestracyjnych, stan ogumienia, stan karoserii i innych elementów widocznych na zewnątrz pojazdu. W części diagnostycznej przeprowadzane są testy i badania specjalistycznymi narzędziami i urządzeniami.
Na przeglądzie technicznym sprawdzane są różne elementy samochodu, w tym:
Hamulce samochodu
Sprawdzane jest działanie hamulców, ich skuteczność oraz stan tarcz, klocków, bębnów i cylindrów hamulcowych. Posiadanie sprawnych hamulców jest konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Oświetlenie zewnętrzne auta
Badane jest działanie reflektorów, kierunkowskazów, świateł stopu, świateł pozycyjnych i świateł cofania. Mechanik sprawdza również, czy światła są ustawione prawidłowo i nie oślepiają innych kierowców, a także czy światła awaryjne, kierunkowskazy, światła stopu, światła pozycyjne i reflektory pracują zgodnie z wymaganiami prawidłowej eksploatacji pojazdu. Podczas badania oświetlenia zewnętrznego samochodu mogą być również sprawdzane inne elementy, takie jak np. sygnalizatory dźwiękowe, czy też oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Całe oświetlenie zewnętrzne pojazdu wpływa na bezpieczeństwo jego użytkowania oraz innych użytkowników ruchu.
Układ kierowniczy samochodu
Badanie układu kierowniczego samochodu podczas przeglądu technicznego polega na sprawdzeniu stanu kół, łączników drążków kierowniczych, końcówek drążków kierowniczych, osi kierowniczej, koła zamachowego, układu wspomagania kierownicy (jeśli jest montowany) oraz innych elementów związanych z kierownicą. Mechanik dokonuje wizualnej oceny stanu tych elementów, a także wykonuje testy drogowe, aby upewnić się, że układ kierowniczy działa poprawnie i nie ma w nim luzów. Podczas badania układu kierowniczego samochodu sprawdzany jest również kąt nachylenia kół, czyli geometria zawieszenia kół.
Układ wydechowy
Badane jest szczelność układu wydechowego i stan tłumika. Badanie szczelności tłumika podczas przeglądu samochodu polega na sprawdzeniu, czy nie ma przelotu spalin z układu wydechowego poprzez zastosowanie specjalnego urządzenia, tzw. pirometru.
Zawieszenie pojazdu
Badanie zawieszenia pojazdu podczas przeglądu technicznego polega na sprawdzeniu stanu amortyzatorów, sprężyn, łączników stabilizatora, drążków kierowniczych, końcówek drążków kierowniczych i innych elementów zawieszenia, poprzez wykonanie serii pomiarów, testów i wizualnej oceny ich stanu. Podczas badania zawieszenia samochodu, mechanik sprawdza także czy elementy są odpowiednio zamocowane, nie są uszkodzone, nie ma luzów, pęknięć, korozji lub innych oznak zużycia.
Koła i opony
Badana jest głębokość bieżnika opon, stan opon oraz obręczy i śrub mocujących koła. Niestety stan bieżnika nie musi być widoczny przez użytkownika ponieważ opony mogą zużywać się bardziej od strony podwozia pojazdu. Badanie te jest potrzebne, ponieważ diagnosta wchodząc pod samochód jest realnie w stanie ocenić stan opon.
Karoseria samochodu
Badana jest integralność i stan elementów karoserii, w tym blacharskich i lakierniczych. Samochód nie może posiada elementów wystających poza obrys samochodu.
Układ elektryczny
Sprawdzane są działanie elektroniki samochodowej, w tym centralnego zamka, układu alarmowego i systemu ABS.
Podczas przeglądu technicznego samochodu badane są także dokumenty pojazdu, w tym dowód rejestracyjny, polisa OC i przeglądy techniczne z poprzednich lat. Wszystkie usterki i nieprawidłowości podlegają naprawie przed kolejnym badaniem lub przed dalszym użytkowaniem pojazdu.